top of page

מעריכי אמנות ראשונים. מקצוע הערכת אמנות נשמע חדשני, אבל הוא נולד לפני מאות שנים בזכות ספנים נועזים

  • תמונת הסופר/ת: Artvalue
    Artvalue
  • 4 באוק׳ 2021
  • זמן קריאה 4 דקות

עודכן: 27 בדצמ׳ 2021

הבלוג של בן חנוך:


מזה מאות שנים תחום אספנות של אומנות היה ונשאר מבוקש ובעל סחירות גבוהה. הסחר הפך לבינלאומי כבר במאה ה-16 בעקבות ההפלגות שיצאו מחופי איטליה, ספרד ופורטוגל אל מחוזות חדשים ובלתי מוכרים בעולם שעדיין היה נסתר ולא ידוע לאזרחי אירופה.


בעקבות מסעות הגילוי הנועזים של שייטים כדוגמת מרקו-פולו, וסקו דה גמה, קולומבוס, מגלן ועוד הלכו והתגלו עוד ועוד איים ויבשות שאיש לא ידע על קיומם או, במקרה הטוב, היה מידע עמום על קיומם שמקורו כנראה בתקופה הוויקינגית.


הכמיהה למוצרים מארצות המזרח הייתה בראש וראשונה למוצרים הנחשבים כיום "מוצרי יסוד" ונמצאים בכל מדף של סופרמרקט: פלפל ומלח. אך בעקבותיהם החלו זורמים צמחי מרפא אקזוטיים, תבלינים לא מוכרים ומוצרי בישום שניחוחם היה ערב במיוחד לאפם חסר הגירויים של תושבי אירופה.


המאה ה-16 התאפיינה במסעות מרתקים. עולם הספנות הלך ותפח, הלך וגדל ומאות ספינות החלו לפרוק בנמלי אירופה מוצרי קסם שמקורם במזרח ומאיים אקזוטיים באוקיאנוסים מדרום אמריקה ועד דרום אפריקה.


קלגסי מס (בשם המדינה או בשם עצמם) גבו הון עתק של דמי חסות או דמי מעבר או דמי לא יחרץ ומחירי הסחורות שנפלטו לנמלים האמירו לדרגות שיא. הספנים שסיכנו הכל, כולל את חייהם, ראו ברכה כספית בעמלם והחלו להרחיב את מעגלי הסחורות אל מעבר למור וקינמון.


במאה ה-17 מתחיל שינוי בהרכב הסחורות שמגיעות. הספנים וציי השייט אפשרו את הגדלת כמויות מטענם בזכות השיפור המואץ והתמידי בגודלם של ציי השייט, נפח הספינות, מהירות השיוט ויכולת ניווט משופרת. המפות שהופקו בטכניקת התחריט הפכו למפות מוצפנות, כלומר: כיולם נעשה על פי הצפון וזאת להבדיל ממפות החופים הראשונות אשר כוילו על פי המזרח (האוריינט). כיום אנחנו אומרים "איבד את הצפון" אבל המקור האירופאי היה: איבד את המזרח או בביטוי המוכר לנו אשר שגור עד עצם היום הזה: "איבד את האוריינטציה". במאמר מוסגר נציין שאחד הענפים המעניינים ביותר בתחום הערכת אומנות או הערכת ציורים הינו תחום התחריטים. הערכת תחריט של מפה ומקוריות התחריט חשובה מאוד לקביעת ערכו. הזיופים בתחום זה אינסופיים וקשה מאוד לאתר בשוק המכירות הפרטיות או הפומביות תחריטים של מפות ימיות שמקורן באחד מסדנאות התחריט של אוגסבורג, נירנברג או פרייבורג. עירד יוגב מהמרכז להערכת אוספים artvalue המליץ בפני לנצל את שהותי הבאה ברומא לצפייה בחדרי המפות של מוזיאון הוותיקן. "זהו אגף מרשים ומחייב כל מי שעוסק בתחום של הערכת אומנות או הערכת תחריטים ימיים וגיאוגרפים לבקר במתחם המרשים".


נחזור למאה ה-17. כפי שציינתי הציים התרחבו במספרים ונפחים וניתן היה להעלות במחסניהם סחורות מסוג חדש ומבוקש לא פחות באירופה: עבודות פורצלן, ציורים, תחריטים, פסלים, עבודות בעץ, תכשיטים ופנינים, אלמוגים ושנהב לבן . ("שנהב שחור" – היה מושג ששימש כשם קוד למשלוחי עבדים).


הספינות העצומות, (בממדי אותם הימים), הביאו בבטנן פריטי נוי ואומנות שסחררו את ראשם של האירופאים. עשירי היבשת, רוזנים, מלכים וקיסרים קנו בכסף רב כל אשר הגיע והתכולה נשאבה אל תוך בתיהם וארמונותיהם המפוארים. חדרי האוכל שלהם התמלאו במערכות אוכל מפורצלן, כלי הגשה מבהט (אלבסטר), מערכות סכו"ם מזהב, פסלונים ופסלים שעטרו כל פינה, תמונות אקזוטיות מלאות חן וצבע ובטכניקות לא מוכרות, נתלו על הקירות. אינספור קישוטי בית עשויים ביד אומן שמעבר לים. תכשיטים שכללו אבני חן מהודו, צילון, דרום סין ויפן. פסלוני אבן מתקופת האינקה והמאיה שזרמו מחופי דרום אמריקה, פניני מים מלוחים, פניני מים מתוקים, עבודות שנחקקו על קונכיות ענק, פסלוני נצקה משנהב יפני ומה לא.


נציגיהם של שועי היבשת, התייצבו בנמלים על מנת לרכוש עבור גביריהם את המנחה שזה עתה עגנה החלו לפתח מנגנון ישן-חדש של מקח וממכר בצורה המוכרת לנו כ"מכירה פומבית" המזחים האחוריים נמלי ראלטו שבממלכת וונציה של אז, ברצלונה, נפולי, גנואה ועוד הפכו לזירות של מכירות פומביות לסחורות הרבות שהגיעו. מהר מאוד הבינו הסוחרים שלשוק הסחורות המתכלות יש ערך די ברור והמיקוח, בסופו של דבר, די תחום למחיר שיתאים ללקוח הסופי בשווקים הפתוחים.


אבל הגיע גם סוג חדש של סחורה. סחורה שעתיד להיות לה שוק המשכי, שוק עתידי. רכישתה בידי עשירי אירופה היא רק תחנה ראשונה שהרי אומנות ופרטי אספנות עתידים יהיו להימכר הלאה והלאה מלקוח לאספן, מאספן לאספן, מאספן למוזיאון וכיו"ב ופרטי האומנות המשיכו להחליף בעלים עד ימינו אנו. תג המחיר לפריט אספני ולא חשוב אם מדובר בפסל, בציור או בסוג של אומנות דקורטיבית, צריך להיקבע לא רק באמת-מידה של שוקי סחורות אלא בתוספת של פרמטר חשוב: מה יהיה הערך העתידי של הפריט. מה תהיה תשואתו והאם קנייתו היא סוג של מנייה לעתיד לבוא..


עירד יוגב מתאר בפני את ההתפתחות המרתקת של המוסדות להערכת דברי אומנות. רוכשי האומנות הפוטנציאלים כבר לא סמכו על חושיהם ופנו למומחים. מומחי הערכת אומנות, הערכת ציורים, הערכת פסלים הערכת פריטי נוי וכדומה הגיעו למזחי הנמלים על מנת לתת גושפנקה מקצועית למחיר אותו ישלם הרוכש. כמו כל מומחה בתחום הערכת אומנות בימינו, גם אז היה על מעריך האומנות להישען על שלושת היסודות הבסיסים: סוג היצירה, המקוריות שלה והכוח שלה בשווקים בהווה ובעתיד. עם השנים הלך המקצוע והתמקצע. מפגש עם אלפי יצירות, יכולת זיהוי זיופים ומעקב אחרי תנועת אומנות מיד ליד אפשרה למעריך לבצע הערכת אומנות או הערכת אוספים מדויקת יותר ויותר.


מכל התחומים שנדרשה לגביהם הערכה של מומחה, תחום הערכת אומנות היה נחשב למסובך ביותר. תחומים של הערכת תכשיטים או הערכת אוספים דרשו ידע רב בגלל המגוון העצום אבל, מדגיש עירד יוגב, "הערכת ציורים היה התחום המחייב ביותר והאחריות שחלה על כתפי מעריך הציורים הייתה כבדה ודרשה יכולות רבות".


גם בימים אלו, מוסיף עירד יוגב, ביצוע הערכת אומנות או הערכת פסלים דורשת בסיס מידע רחבים ויכולת להגיע לחקר אמת בעיקר בזיהוי מקוריות של פריט. די מהר החלו המכירות של פריטי האומנות לעבור למחסנים סגורים והמכירות הפכו ליותר ויותר ממוסדות. מעריכי אומנות תמחרו את הפריטים והם נמכרו למרבה במחיר. התחרות בין הרוכשים מיסדה פלטפורמה חדשה של שיטת מכירות: בתי מכירות פומביות כדוגמת כריסטיס, סותביס, דורותיאום ועוד אשר התמסדו במאה ה-18 והם פעילים עד עצם היום הזה.


עירד יוגב ביקש עוד להדגיש שחייו של מעריך פסלים או מעריך ציורים בימינו הפכו, מצד אחד, לפשוטים יותר ומצד שני לתובעניים יותר לשאלתי הכיצד ענה: "שוק האומנות הביא למגוון אינסופי של זיופים, רובם חובבניים וקלים לזיהוי אך חלקם עשויים ללא דופי. מצד שני הטכנולוגיה מאפשרת כיום גישה למאגרי מידע אדירים ומקיפים. תוכנות אשר מרכזות מחירי מכירה של מיליוני ציורים ופסלים בעולם מאפשרות לכל העוסק בתחום של הערכת אומנות לעקוב אחר גרף מחירים של אומן ולהקיש מכך ערך עתידי של יצירה. התוכנות הללו אינן חינמיות אבל, כך מוסיף עירד יוגב, השימוש בהן ע"י המרכז להערכת אספנות artvalue מבוצע באופן שוטף עבור כל פריט שמוזמנת לו הערכה.


לביצוע הערכת שווי אומנות או הערכת אוסף פנו אל המרכז להערכת אוספים באמצעות "צרו קשר" ותקבלו שירות בהקדם או במייל info@artvalue.co.il


כל הזכויות שמורות למרכז להערכת אוספים www.artvalue.co.il


 
 
 

תגובות


bottom of page